Söndagen 26 februari kl. 14, Holktillverkning,

Passa på och bygg dig några fågelholkar inför våren! Platsen är Stadsnära lantgården. Ta med hammare och tång.  Kontaktperson Kent 070-2390626

Studiefrämjandet i Lidköping medarrangör!

Årsmöte torsdag den 16 mars, Broholmskolan kl. 19:00.

Kent-Ove Hvass visar bilder på årsmötet. Fika serveras! Bernt köper frallor och Irene bakar kladdkaka! Plats Broholmskolans aula se kartan sist i programmet. Kontaktperson Kent 070-2390626

Karta till lokalen

23/3 Hur långt kan vi glida på ett bananskal?

Vilken energi är det som gömmer sig i våra sopor egentligen? Kom delta i diskussionen kring hur vi kan ändra synen på avfall, spräcka myter och hur vi kan bli bättre på att nyttja resurserna i vårt samhälle.”?

Tid: 18:00 Vänermuseet  Samar: Teknisk Service Lidköpings kommun, Studie Främjandet och Naturskyddsföreningen

Söndag 2 april 9.00 Fagning Österplana vall

Dags att städa våra slåtterängar. Tag med egen fika. Samling på parkeringen Nyängen Kontakt Håkan Pettersson 26656

Söndagen den 9 april kl. 13:45 Studiebesök Solceller

Både solfångare och solceller på ett lågenergihus som också värms med bioenergi. Vi får göra ett besök hos Thomas Skagenborg Energi- och klimatrådgivare. Samling vid ga vattentornet. Kontaktperson Kent 070-2390626

20/4 Tillgång framför ägande – En utopi eller verklighet?

Varför äger vi egentligen så mycket? Måste vi göra det?  Eller är det egentligen så att vi bara är beroende av tjänsten som produkten ger oss?  Emma Öhrwall expert på kollaborativ ekonomi och drivande i föreningen Kollaborativ Ekonomi Göteborg kommer och ger oss en introduktion i en av framtidens mest lovande lösningar för en hållbar utveckling. Missa inte det!

Tid: 18:00 Vänermuseet  Samar: Studie Främjandet och Naturskyddsföreningen

Lördag 6 – söndag 7 maj Resa med Trollhättans naturskyddsförening

Vi reser till solcellsparken ”Kullen” i Katrineholm och får energi av olika solcellslösningar. På vägen dit besöker vi bland annat bygg-projektet gamla Södra Råda kyrka. Bindande anmälan senast den 8 april till Eira Högforsen Tfn 070-950 41 33  Mera information på Trollhättans naturskyddförenings hemsida

Söndag 12-14 maj Riksmöte i SkövdeForum för framtiden

Riksföreningens konferens på Billingehus Skövde. För mer info och anmälan titta på Riksföreningens hemsida under våren www.naturskyddsforeningen.se

Söndag 18 juni. De vilda blommornas dag kl 10.00 Blomstervandring på Österplana vall.

Samarrangemang med Västkuststiftelsen. Ledare Ove Johansson. Samling vid P Örnekulla. Kontaktperson Martin Hjorth, tel 0705 923 963

Tisdag 4 juli 10:00 Englandsnycklarna Östra Hamnen

Fortsätter den explosiva utvecklingen? Förra sommaren blommade över 3700 orkidéer Exkursion med Olof Jansson, tillsammans med Västergötlands botaniska fören. Göteborgs botaniska fören. och Götene Kinnekulle Naturskyddsfören.    Vi samlas på parkeringen vid Värmeverket Kontaktperson Kent 070-2390626

Lördag 5 augusti, 20:00, fladdermöss,

Platsen är Naturrum Pagoden, Hornborgasjön. Samling vid ga Vattentornet kl 19 Anmälan till Kent 070-2390626

Lördag 12 augusti 8:00 Slåtter på Österplana vall

(Söndag 13 aug. 8.00  reservdag) Återigen dags för vår insats för naturen. Samling vid bommen vid Örnekulla/Nyängen. Var med och gör en insats för ängar och blommor. Alla behövs!! Fika och mat står föreningen för!  Anmälan till Håkan Pettersson 0510-26656

Lördag 19 augusti 10:00 Höbärgning på Österplana

(reservdag söndag 20/8) Samling vid bommen vid Örnekulla/Nyängen. Dags för räfsor och hökärra! Tag med egen fika.  Kontakt Håkan Pettersson 0510-26656

14 -15 oktober Vi planerar en utfärd till, Tåkern, mer information senare.

Anmäl intresse till Kerstin 0704283126

Studiefrämjandet i Lidköping vår samarbetspartner!