Fagning på Oxelbacken
Söndag 29 mars 10.00 Samling vid bommen Örnekulla
Vi hoppas att du njöt av våra vackra slåtterängar i fjol. Nu är det dags att förbereda inför årets blomning. Fagning, feja, betyder att ”göra fint” och det är precis vad vi ska göra. Vi räfsar undan fjolårsgräs och röjer undan löv, kvistar och annat som samlats på ängarna. Det är kul att arbeta tillsammans och ju fler vi är desto mindre behöver vi slita hårt. Medtag egen fika.
Anmälan Håkan Pettersson tel 073 094 40 51

Håvning vid Lidan
Söndag 26 april 10.00 samling på Brohomskolans parkering
Vill du veta vad som kan gömma sig i Lidans vassar? Vi tar med oss håvar och försöker ta reda på mer. Kanske hittar vi en dykare, en ryggsimmare, eller en skräddare. Stövlar kan vara bra att ha på sig och kom ihåg matsäcken.
Frågor Kerstin Hessle tel 070 42 83 126

Gullsjöhålorna
Söndagen 17 maj 10.00 samling vid gamla vattentornet för samåkning
Gullsjöhålorna, ett litet artrikt vatten, ligger någon mil väster om Mariestad. Här kan man hitta spännande trollsländearter som pudrad smaragdflickslända, citronfläckand kärrtrollslända och blodröd ängstrollslända. Vi utforskar området och ser vad vi tillsammans kan hitta. Kikare och kamera tar du med efter intresse och vi försöker att gemensamt artbestämma vad vi hittar. Glöm inte den goda fikan.
Anmälan Karin Lind tel 070 890 76 88

Besök på Bastöna gammelgård
Söndag 14 juni 10.00 samling vid ga vattentornet
Gården ligger lummigt inbädda i ett gammalt odlingslandskap nära Kvänum. Du kan välja att stanna kvar på gammelgården och njuta av atmosfären eller kanske titta närmare på alla fjärilar som flyger längs de gamla stenmurarna och suger nektar på ängarna. Vill du ta en promenad följer vägen mot skogsbrynet och mot utmarken och vidare över mossen och myrmarken ner
till Rösjön. Kikare, kamera för den som önskar och självklart har du packat med dig matsäck.
Anmälan Carina Palm tel 070 693 84 75

Liekurs
Måndagen den 27 juli klockan 15,00. Stadsnära Lantgård i Lidköping
Att slå gräs är ett hantverk. Ta chansen att lära dig hantera lien innan det är dags för slåtter. Tillsammans med Mats Rosengren, Lie-Mats, har du nu chansen att lära dig mer om detta gamla hantverk. Med rakbladsvass lie och lagom långt skaft blir det ett rent nöje. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller.
Anmälan till Martin Bolms tel 070-538 62 37

Slåtter
Lördag 8 augusti 8.00 samling vid bommen, Örnekulla
Ingen äng utan slåtter! Det är slåttern som får blommorna at trivas. Välkommen till årets slåtter på Örnekulla/Nyängen. Med liar och räfsor ger vi oss ut och slår ängarna. Ett roligt och svettigt arbete som blir ännu roligare när vi gör det tillsammans. Handskar rekommenderas! Packa ner kaffe/te och vatten så bjuder föreningen på mat för dagen. Har du aldrig varit med förut? Varför inte vara med i år, inga förkunskaper behövs.
Anmäl dig till Håkan Pettersson tel 073 094 40 51 eller Kerstin Hessle 070 42 83 126

Bärgning
Lördag 15 augusti 10.00 samling vid bommen, Örnekulla
En vecka efter slåttern har det vi slåttrat förhoppningsvis torkat. Det är dags att samla ihop och köra bort våra hopräfsade högar från ängarna. Vi har många räfsor så du är så välkommen att hugga in. Ibland behöver man vila och då är det skönt att vara många. Egen matsäck! Handskar rekommenderas!

Finns det svamp i Källstorp?
Lördag 1 september 10.00 samling vid gamla vattentornet för samåkning
Källstorp eller Övärlden som det också kallas, är känt för sina fina vandringsleder. Men också för att här finns bra svampmarker. Är det ett bra svampår i år eller inte? Vi får väl se annars tittar vi på vad som bjuds för dagen.
Medtag matsäck och varför inte en svampkorg. Anmälan till Kerstin Hessle tel 070 42 83 126

Vi reserverar oss för ändringar i programmet

Studiefrämjandet i Lidköping vår samarbetspartner!