Svamputflykt
Söndag 5 september 9.00 Samling vid vattentornet
På Hunneberg, Erdalen brukar det finnas gott om svamp. Är det ett svampår i år eller inte? Om inte njuter vi av det naturen bjuder denna tidiga höstdag Medtag matsäck och varför inte en svampkorg. Anmälan till Kerstin Hessle tel 070 42 83 126

Cykeltur på Brommö i Mariestads skärgård
Söndag 10:e oktober, samling g:a Vattentornet 07:30
Medtag egen cykel (finns annars att hyra för 100 kr per dag), fika och lunchmatsäck, färjan kostar 50 kr per person, anmälan till Peter Sonnbjer, tel 070 233 88 68

Föredrag om invasiva växter
Lördag 13:e november 16:00 Broholmskolan aula
Föredrag och frågestund om invasiva växter av David Söderblom Tay, föreningen bjuder på lördagsfika, ansvarig Kerstin Hessle tel. 070 428 31 26

Tipspromenad i Ågårdsskogen
Söndag 12:e december 10:00 start vid motionsspårets anslagstavla i Ågårdsskogen
Medtag förmiddagsfika, elden brinner vid fikaplatsen, ansvariga Kerstin Hessle tel. 070 428 31 26 och Karin Lind tel. 070 890 76 88

Våren 2022:

Knoppar och Semla
söndag 6 februari 10.00 Samling Rackeby, Järna 43
Vi gör som våren, återkommer år från år. Detta är en av våra äldsta och mest uppskattade aktiviteter. Kan vi hitta några knoppar så här i vintertid? Ute i Järna hjälps vi åt att se hur det står till med vårtecknen på träd och buskar.
Anmälan till Karin Lind tel 070 890 76 88

Årsmöte
Torsdag 10 mars 18.00 Årsmöte. Plats Broholmskolans aula.
Alla medlemmar hälsas välkomna till vårt årsmöte. Vi ska dela ut årets miljöpris. 2021 var det restuarang Hvita Hjorten som fick priset. Vem tror du kommer att få det i år?
Efter mötet berättar Jonas Lind om projektet platåbergens Geopark som han jobbar med.
Föreningen bjuder på fika.
Frågor Kent Boström tel 070 239 06 26

Fagning på Oxelbacken
Söndag 27:e mars 10.00 Samling vid bommen, Örnekulla
Vi hoppas att du njöt av våra vackra slåtterängar i fjol. Nu är det dags att förbereda inför årets blomning. Fagning, feja, betyder att ”göra fint” och det är precis vad vi ska göra. Vi räfsar undan fjolårsgräs och röjer undan löv, kvistar och annat som samlats på ängarna. Det är kul att arbeta tillsammans och ju fler vi är desto mindre behöver vi slita hårt. Medtag egen fika.
Anmälan Håkan Pettersson tel 073 094 40 51

Vattenhåvning i Lindärva
Söndag 24 april 09:00, samling vid g:a Vattentornet
Håvning efter småkryp i dammen i Lindärva, , medtag egen fika, ansvarig Kent Boström tel. 070 239 06 26

Mossor vid Blåsippebacken i Råda
Söndag 8 maj 10:00, samling vid Rådåsgårdens parkering.
Vad finns det för spännande mossor vid Blåsippebacken? Johannes visar och lär oss. Medtag fika och lupp om du har. Ansvaig Kent Boström 0702390626

Fjärilar vid Bastöna Gammelgård i Kvänum
Söndag 30:e maj samling vid g:a vattentornet kl. 09:00,
Vi tittar på fjärilar på ängarna vid naturreservatet Bastöna, medtag lunchmatsäck, anmälan till Karin Lind tel 070 890 76 88

Blomstervandring i våra hägn
Söndag 12 juni 9.00 Samling Österplana
Lidköpings naturskyddsförening sköter varje år fyra ängar på Kinnekulle. Slåtterängar är mycket artrika och har ett stort biologiskt värde. De är också levande kulturhistoria och en viktig del av kulturarvet. Tack vare detta arbete kan vi idag njuta av en rik blomning. Håkan Pettersson guidar oss vant bland ängsblommor och orkideér. Anmäl dig till Kerstin Hessle 070 42 83 126

Slåtter
Lördag 13 augusti 8.00 Samling vid Torpet, Örnekulla
Ingen äng utan slåtter! Det är slåttern som får blommorna at trivas. Välkommen till årets slåtter på Örnekulla/Nyängen. Med liar och räfsor ger vi oss ut och slår ängarna. Ett roligt och svettigt arbete som blir ännu roligare när vi gör det tillsammans. Handskar rekommenderas! Packa ner kaffe/te och vatten så bjuder föreningen på mat för dagen.
Anmäl dig till Håkan Pettersson tel 073 094 40 51 eller Kerstin Hessle 070 42 83 126

Bärgning
Lördag 20 augusti 08.00 samling vid bommen, Örnekulla
En vecka efter slåttern har det vi slåttrat förhoppningsvis torkat. Det är dags att samla ihop och köra bort våra hopräfsade högar från ängarna. Vi har många räfsor så du är så välkommen att hugga in. Ibland behöver man vila och då är det skönt att vara många. Egen lunchmatsäck! Handskar rekommenderas!

Svamputflykt
Söndag 4:e september 9.00 Samling vid vattentornet
På Hunneberg, Erdalen brukar det finnas gott om svamp. Är det ett svampår i år eller inte? Om inte njuter vi av det naturen bjuder denna tidiga höstdag. Medtag lunchmatsäck och svampkorg. Anmälan till Kerstin Hessle tel 070 42 83 126

Vi reserverar oss för ändringar i programmet

Studiefrämjandet i Lidköping vår samarbetspartner!