Vandring på Kållandsö
Söndag 14 oktober 8.30 samling vid gamla Vattentornet
På Kållandsö finner vi fina vandringsleder och en av dem tar vi oss an denna dag. Vi kommer vandra förbi både Läckö slott och Spikens fiskeläge. Vi vandrar i lätt tempo och inte allt för svår terräng. Under vandringen upptäcker vi det som naturen har att erbjuda just då. Självklart blir det stopp för fika.
OBS! Anmälan till Carina Palm tel 070-693 84 75

Agenda 2030, vems agenda är det egentligen?
Tisdag 16 oktober 18.30 Stadsbiblioteket Lidköping
Parul Sharma är människorättsjurist och hållbarhetsexpert. Hon föreläser kring Agenda 2030-processen samt miljö och hållbarhetsfrågor.
Entrébiljett 50 kr. köps/bokas i receptionen tel. 0510-770050 från 9 oktober.

Medarrangörer: FN-föreningen/Studiefrämjandet/Röda korset/BLLF Sweden/Naturskyddsföreningen

”Liv mot alla odds”
Torsdag 22 november 18.30 Broholmskolans Aula
Havet har länge ansetts som en outtömlig resurs, men idag vet vi att många havsområden är tomma på sina invånare och att allt fler arter håller på att försvinna…
Armin Mueck, skapar film tillsammans med döttrarna Birgitta Mueck och Nanna Mueck. Film som ur ett miljöinriktat perspektiv skildrar havets individer och deras utsatthet för människans ekonomiska intressen. Ansvarig Kerstin Hessle tel. 0704283126

Knoppar och Semla Söndag 24 februari 10.00 samling vid Gamla Vattentornet
Vi gör som våren, återkommer år från år. Detta är en av våra äldsta och mest uppskattade aktiviteter. Kan vi hitta några knoppar så här i vintertid? Ute i Järna hjälps vi åt att se hur det står till med vårtecknen på träd och buskar. Så avslutar vi med hur många arter vi ”knoppat” ihop och så semla förstås. Anmälan till Karin Lind tel. 070-890 76 88

Årsmöte
Torsdag 14 mars 18.00 Broholmskolans aula
Alla medlemmar hälsas välkomna till vårt årsmöte. Under kvällen delar vi också ut årets miljöpris. Till vem? Det får vi veta då.
Kerstin och Stefan berättar med ord och bild hur det är att vara stugvärd i fjällen. Kvällen avslutas med sedvanlig gofika.
Ansvarig Kent Boström tel. 070-239 06 26

Att vara stugvärd Torsdag 14 mars 18.00 Broholmskolans aula
Efter Naturskyddsföreningens årsmöte får vi följa med Kerstin och Stefan Hessle till fjällvärlden där dom de senaste åren tillbringat somrarna som stugvärdar. Hur livet som stugvärd kan te sig får vi se och höra mer om efter avslutat årsmöte.

Vi bygger oss en holk
Söndag 23 mars 15.00 Vindskyddet i Ågårdsskogen
Att bygga en fågelholk är verkligen att förena nytta med nöje. Fåglarna får någonstans att häcka och du får trevligt sällskap. Tillsammans hjälps vi åt att bygga holkar. Naturskyddsföreningen står för material och kunnig bygghjälp finns på plats. Elden brinner trivsamt och när vi känner oss nöjda med byggandet blir det tid för medhavda fikat.
Anmälan Karin Lind tel. 070-890 76 88

Fagning på Oxelbacken Söndag 7 april 10.00 samling vid bommen , Örnekulla
Faga och feja betyder att ”göra fint” och det är precis vad vi ska göra. Vi räfsar undan fjolårsgräs och röjer undan löv, kvistar och annat som samlats på ängarna. Det är kul att arbeta tillsammans och ju fler vi är desto mindre behöver vi slita hårt. Medtag egen fika! Anmälan Håkan Pettersson tel. 0510-26656

Vandring i Jättadalen
söndag 5 maj 8.00 samling g:a vattentornet för samåkning
En vandring kring Jättadalen. Det går upp och ner i ca 8 km. Vandringen går genom naturreservat, förbi Öglunda grottor och längs sjön Emten/Flämsjön. Vi hoppas att vårblommningen kommit igång och att vi får vi njuta av Jättadalens fantastiska utsikt. Anmälan till Kerstin Hessle tel. 070 42 83 126

Cykeltur till Östra Sannorna
Lördagen 25 maj Samling 8.00 vid vattentornet
Vi tar oss fram på bästa miljövänliga vis till Östra Sannorna. Vi tittar hur många av våra holkar som blivit bebodda och lyssnar efter sångare i strandskogen. Det blir medhavd fika vid fågeltornet. Anmälan: Kent Boström tel. 070-239 06 26

Blomstervandring Söndag 9 juni 15.00 samling vid bommen, Örnekulla
Vi har nöjet att bjuda med er alla till våra slåtterängar där vi får se resultatet av fjolårets slåtterarbete. Förhoppningsvis bjuder ängarna på en rik blomning av främst orkideér såsom Sankt Pers nycklar och Adam och Eva men också många andra fina arter. När vi tittat oss mätta och fotograferat klart är alla välkomna att ta fram medhavd fika vid torpet helt nära ängarna. Anmälan Håkan Pettersson tel. 0510-26656

Liekurs Måndag 29 juli blir det liekurs med Mats Rosengren- LieMats. Mer information kommer senare.

Slåtter Lördag 10 augusti 8.00 samlas vi vid Håkan/Irenes torp, bommen är öppen
Ingen äng utan slåtter! Det är slåttern som får blommorna att trivas. Välkommen till årets slåtter på Örnekulla/Nyängen. Med liar och räfsor ger vi oss ut och slår ängarna. Ett roligt och svettigt arbete som blir ännu roligare när vi gör det tillsammans. Handskar rekommenderas! Packa ner kaffe/te och vatten så bjuder föreningen på mat för dagen. Har du aldrig varit med förut? Varför inte vara med i år, inga förkunskaper behövs. Anmäl dig till Håkan Pettersson tel. 0510 – 266 5
Bärgning Söndag 18 augusti 9.00 samling vid bommen, Örnekulla
En vecka efter slåttern har det vi slåttrat förhoppningsvis torkat. Det är dags att samla ihop och köra bort våra hopräfsade högar från ängarna. Vi har många räfsor så du är så välkommen att hugga i. Det är bra om vi är många som kan hjälpas åt. Egen matsäck! Handskar rekommenderas! Anmäl dig till Håkan Pettersson tel. 0510 – 266 56

Svamp på Hunneberg Söndag 1 september 9.00 samlas vi vid gamla vattentornet för samåkning
Är det ett bra svampår i år eller inte? Vi åker till Hunneberg där vi plockar och artbestämmer både ätliga och icke ätliga svampar. Medtag matsäck och varför inte en svampkorg. Anmälan till Kerstin Hessle tel. 070-428 31 26

Naturquiz
Vi återkommer med datum Naturrum Viktoriahuset
Vi hoppas kunna upprepa förra årets succé. Frågesport eller quiz som det populärt heter är högaktuellt och jättekul. Kvällens quiz har temat Natur! Med bilder och musik ställer vi frågorna och du svaren. Vi tävlar ensamma eller i lag. Soppa, kaffe och kaka efter frågesporten kostar 100 kr/person. För mat krävs anmälan till Naturrums reception tel. 0510-484660

Vi reserverar oss för ändringar i programmet

Studiefrämjandet i Lidköping vår samarbetspartner!