Söndagen 3 dec. samling vid spårstartstavlan i Ågårdskogen kl.09:00

Adventsfirande

Vi samlas kring elden där vi bakar lussepinnbröd och värmer oss med glögg.  Vilka fåglar har stannat kvar i vinter? Vilka fåglar har stannat kvar i skogen?  Vad är det egentligen vi har i våra adventsljusstakar? Vilka är de vanligast mossorna vi hittar.?

TORSDAGEN 7 DECEMBER Naturrum Viktoriahuset kl 18.30

Berättarafton: Peter Gerdehag gästar naturum

Peter är bland annat känd för sina filmer ”Hästmannen”, ”Kokvinnorna” och ”Landet som inte längre är”. Ikväll gästar han oss med ett vackert och tankeväckande fotoföredrag

Föredraget har fri entré  OBS! anmälan krävs för garanterad plats! Soppa kaffe och kaka efter föredraget kostar 100 kr/person. Även för mat krävs anmälan till naturumsrecept. 0510-484660

”Den vackraste ön” – Grönsö med Peter Gerdehag

Fredag 8 december 18.30 Broholmskolans Aula

”Den vackraste ön” är den tredje filmen i Peter Gerdehags och Tell Johanssons uppskattade serie av filmer om unika personligheter som lever nära och värnar om naturen. ”Den vackraste ön” skildrar Pelle Gräslund och hans engagerade arbete i och för skärgården.

Filmen varar ca 1 timme och därefter har vi möjlighet att ställa frågor och diskutera med Peter som gästar oss denna kväll. En lätt förtäring serveras för 50 kr

OBS! Obligatorisk föranmälan på mail palm_carina@yahoo.se eller tfn 070-6938475

Knoppar och Semla

Söndag 25 februari  10.00 samlas vi vid gamla vattentornet.

Vi gör som våren, återkommer år från år. Detta är en av våra äldsta och mest uppskattade aktiviteter. Kan vi hitta några knoppar så här i vintertid? Ute i Järna hjälps vi åt att se hur det står till med vårtecknen på träd och buskar.

ÅRSMÖTE

TORSDAG 8 MARS Broholmskolans aula kl 18.00.

Alla medlemmar hälsas välkomna till vårt årsmöte. Efter mötet visar Maja Hessle bilder och berättar om sin Islandsresa 2017. Vi ska också dela ut årets miljöpris. Vem tror du kommer att få priset i år?  Kvällen avslutas med en god fika.

NATURQUIZ PÅ VIKTORIAHUSET

TORSDAG 15 MARS Naturrum Viktoriahuset. Klockan 18.30

Frågesport eller quiz som det populärt heter är högaktuellt och jättekul. Kvällens quiz har temat Natur!  Med bilder och musik ställer vi frågorna och du svaren. Vi ”tävlar lekfullt” i lag om högst 4 personer. Soppa, kaffe och kaka efter frågesporten kostar 100 kr/person. För mat krävs anmälan till naturumsreception tfn 0510-484660

Fagning på Oxelbacken

Söndag 15 april                           10.00 samlas vi vid bommen, Örnekulla

Fagning, feja, betyder att ”göra fint” och det är precis vad vi ska göra.  Vi räfsar undan fjolårsgräs och röjer undan löv, kvistar och annat som samlats på ängarna. Det är kul att arbeta tillsammans och ju fler vi är desto mindre behöver vi slita hårt. Medtag egen fika!

Blomstervandring

Söndag   3 juni                            15.00 samlas vi vid bommen, Örnekulla

Vi hoppas att våra ängar bjuder på en rik blomning av främst orkideér som Sankt Pers nycklar och Adam och Eva men också många andra fina arter. När vi tittat oss mätta och fotograferat klart är alla välkomna att grilla vid torpet.

Englandsnycklar

Lördag 30 juni

10.00 samlas vi vid Östra Hamnens utfyllnad.

Nu blommar de sällsynta orkideérna i Östra Hamnen. På bara några år har antalet individer ökat stort. Varför finns dom just här? Vi fortsätter till Rådadammen där det finns överraskande många växtarter. Ta gärna med fika!

Liekurs

Tisdag 7 augusti                          tid och plats meddelas senare

Att slå gräs är ett hantverk. Ta chansen att lära dig hantera lien innan det är dags för slåtter. Tillsammans med Mats Rosengren, Lie-Mats, har du nu chansen att lära dig mer om detta gamla hantverk. Med rakbladsvass lie och lagom långt skaft blir det ett rent nöje. Begränsat antal platser, först tillkvarn gäller.

Anmälan till Martin Bolms, martinbolms@hotmail.com , tfn 070-538 62 37

Slåtter

Lördag 11 augusti                      8.00 samlas vi vid torpet Åselund, bommen är öppen

Ingen äng utan slåtter! Det är slåttern som får blommorna at trivas. Välkommen till årets slåtter på Örnekulla/Nyängen.  Med liar och räfsor ger vi oss ut och slår ängarna. Ett roligt och svettigt arbete som blir ännu roligare när vi gör det tillsammans. Handskar rekommenderas! Packa ner kaffe/te och vatten så bjuder föreningen på mat för dagen.

Har du aldrig varit med förut? Varför inte vara med i år, inga förkunskaper behövs. Anmäl dig till Håkan Pettersson stighakan.pettersson@gmail.com, tfn 0510 266 56

Bärgning

Lördag 18 augusti                       9.00 samlas vi vid bommen, Örnekulla

En vecka efter slåttern har det vi slagit förhoppningsvis torkat. Det är dags att samla ihop och köra bort våra hopräfsade högar från ängarna. Vi har många räfsor så du är så välkommen att hugga in.

Ibland behöver man vila och då är det skönt att vara många. Egen matsäck! Handskar rekommenderas!

Anmäl dig till Håkan Pettersson stighakan.pettersson@gmail.com tfn 0510 266 56

Svamp på Hunneberg

Lördag 1 september   9.00 samlas vi vid gamla vattentornet för samåkning

Är det ett bra svampår i år eller inte? Vi åker till kända svamptrakter där vi plockar och artbestämmer både ätliga och icke ätliga svampar.  Medtag matsäck och varför inte en svampkorg.

Anmälan till Kerstin Hessle kerstinkhhessle@gmail.com , tfn 070-428 31 26

Studiefrämjandet i Lidköping vår samarbetspartner!