”Bävern naturvårdshjälte eller sabotör” – Naturums arrangemang
Torsdag 3 oktober kl 18:30 Naturum Viktoriahuset
Bävern är Sveriges största gnagare och har sedan slutet av 1800-talet gått från utdöd till en population på 100 000 individer. Träden de fäller och de dämmen som bildas skapar nya livsmiljöer som gynnar många arter, men de kan också medföra skador på skog, byggnader och infrastruktur. Länsstyrelsens handläggare berättar och svarar på frågor kring bäverns påverkan på sin omgivning. fri entré, men anmälan krävs, ring tel 0510 48 46 60. Soppa, kaffe och kaka efter föredraget kostar 100 kr/person.

Melodikryss med tema djur och natur
Torsdag 3 oktober ca 19.30 Naturum Viktoriahuset
Hur väl känner du igen djur och natur i musiken. Vi löser melodikrysset och hoppas lista ut vem eller vad som melodierna kan handla om.

”Kållands härad-landskapshistoria och historia i landskapet”-Naturums arrangemang
Torsdag 7 november kl 18:30 Naturum Viktoriahuset
Vi börjar vår resa genom landskapets historia på Magnus Gabriel de la Gardies och tar oss fram till det vi ser omkring oss idag. Öppnar vi ögonen och ser oss omkring, är naturen är ett fascinerande exempel på hur spåren från olika tider och epoker existerar tillsammans, sida vid sida. Med historiska kartor, bilder och stor kunskap guidar Eva Gustavsson, lektor i landskaps-historia i Mariestad, oss genom de förändringar som skett i vår hembygd de senaste 350 åren. Föredraget har fri entré. Soppa kaffe och kaka efter föredraget kostar 100 kr/person.

Filmkväll ”50 år med fiskgjusarna”
Torsdag 14 november 18.30 Broholmskolans aula
Vi får följa med på ett fiskgjuseprojekt som pågått sedan 1968 vars syfte är att hjälpa fiskgjusarna i Fegen/Falkenberg. I sex års tid har detta filmprojekt följt Thomas Andersson och hans byggande av fiskgjusebo och vi får också se hur ringmärkning går till. Det är härliga naturbilder och hisnande trädklättringa samt makalöst vackra morgnar vi får ta del av i denna bild/filmvisning. Göran Johansson, som arbetat länge med projektet, berättar om fiskgjusarna och visar bilder och filmen

Tipspromenad med fågeltema
Söndagen 26 januari 11.00 Samling vid spårstarten Ågårdsskogen
Talgoxe, pilfink och gråsiska var de tre vinnande fåglarna vid 2019-års fågelräkning, Vinterfåglar inpå knuten. Nu är det snart tid att räkna fåglarna vid din matning, 30/1-3/2. I Ågårdsskogen nära Broholmskolans basplats finns en mycket välbesökt fågelmatning. Många arter samsas om maten och om du har tur kan du se både svartmes och stjärtmes. Medtag matsäck och kikare.
Frågor till Carina Palm tel 0706-93 84 75

Fåglarnas trädgård och trädgårdens fåglar
Onsdag 26 februari 18.30 Lidköpings bibliotek
Är du intresserad av trädgård och vill veta vilka fåglar som trivs där? Eller gillar du fåglar och vill skapa en trädgård där fler fåglar trivs? Eva Stenvång Lindqvist, en av författarna till boken ”Fåglarnas trädgård”, ger tips och råd kring hur en trädgård kan planeras och förbättras utifrån fåglarnas behov. Hon presenterar också några olika trädgårdsfåglar. Förutom att Eva är fågelskådare och även skrivit boken ”Börja skåda fågel” har hon ett stort trädgårdsintresse och medverkar i trädgårdstidskrifter.
Biljetter finns att köpa på biblioteket, 50:-

Knoppar och Semla
söndag 1 mars 10.00 samlas vi vid gamla vattentornet.
Vi gör som våren, återkommer år från år. Detta är en av våra äldsta och mest uppskattade aktiviteter. Kan vi hitta några knoppar så här i vintertid? Ute i Järna hjälps vi åt att se hur det står till med vårtecknen på träd och buskar.
Anmälan till Karin Lind tel 070 890 76 88

Årsmöte
Onsdag 11 mars 18.00 Broholmskolans aula.
Alla medlemmar hälsas välkomna till vårt årsmöte. Vi ska dela ut årets milöjöpris. 2019 var det Stadsnära lantgård som fick priset. Vem tror du kommer att få det i år? Kvällen avslutas med en fika.
Frågor Kent Boström tel 070 239 06 26

Svensk Dagfjärilsövervakning
Onsdag 11 mars ca18.30 Broholmskolans aula
I samband med årsmötet kommer Lars Pettersson från Svensk dagfjärilsövervakning på besök. Visst minns ni årets tistelfjärilinvasion? Många fjärilsarter verkar minska i dagens Sverige, medan andra sprider sig norrut. Lars berättar mer om läget för våra svenska fjärilar.

Vi hoppas att du njöt av våra vackra slåtterängar i fjol. Nu är det dags att förbereda inför årets blomning. Fagning, feja, betyder att ”göra fint” och det är precis vad vi ska göra. Vi räfsar undan fjolårsgräs och röjer undan löv, kvistar och annat som samlats på ängarna. Det är kul att arbeta tillsammans och ju fler vi är desto mindre behöver vi slita hårt. Medtag egen fika.
Anmälan Håkan Pettersson tel 073 094 40 51

Fagning på Oxelbacken
Söndag 29 mars 10.00 Samling vid bommen Örnekulla
Anmälan Håkan Pettersson tel 073 094 40 51

Håvning vid Lidan
Söndag 26 april 10.00 samling på Brohomskolans parkering
Vill du veta vad som kan gömma sig i Lidans vassar? Vi tar med oss håvar och försöker ta reda på mer. Kanske hittar vi en dykare, en ryggsimmare, eller en skräddare. Stövlar kan vara bra att ha på sig och kom ihåg matsäcken.
Frågor Kerstin Hessle tel 070 42 83 126

Gullsjöhålorna
Söndagen 17 maj 10.00 samling vid gamla vattentornet för samåkning
Gullsjöhålorna, ett litet artrikt vatten, ligger någon mil väster om Mariestad. Här kan man hitta spännande trollsländearter som pudrad smaragdflickslända, citronfläckand kärrtrollslända och blodröd ängstrollslända. Vi utforskar området och ser vad vi tillsammans kan hitta. Kikare och kamera tar du med efter intresse och vi försöker att gemensamt artbestämma vad vi hittar. Glöm inte den goda fikan.
Anmälan Karin Lind tel 070 890 76 88

Besök på Bastöna gammelgård
Söndag 14 juni 10.00 samling vid ga vattentornet
Gården ligger lummigt inbädda i ett gammalt odlingslandskap nära Kvänum. Du kan välja att stanna kvar på gammelgården och njuta av atmosfären eller kanske titta närmare på alla fjärilar som flyger längs de gamla stenmurarna och suger nektar på ängarna. Vill du ta en promenad följer vägen mot skogsbrynet och mot utmarken och vidare över mossen och myrmarken ner
till Rösjön. Kikare, kamera för den som önskar och självklart har du packat med dig matsäck.
Anmälan Carina Palm tel 070 693 84 75

Liekurs
Tid och plats meddelas senare
Att slå gräs är ett hantverk. Ta chansen att lära dig hantera lien innan det är dags för slåtter. Tillsammans med Mats Rosengren, Lie-Mats, har du nu chansen att lära dig mer om detta gamla hantverk. Med rakbladsvass lie och lagom långt skaft blir det ett rent nöje. Begränsat antal platser, först tillkvarn gäller.
Anmälan till Martin Bolms tel 070-538 62 37

Slåtter
Lördag 8 augusti 8.00 samling vid bommen, Örnekulla
Ingen äng utan slåtter! Det är slåttern som får blommorna at trivas. Välkommen till årets slåtter på Örnekulla/Nyängen. Med liar och räfsor ger vi oss ut och slår ängarna. Ett roligt och svettigt arbete som blir ännu roligare när vi gör det tillsammans. Handskar rekommenderas! Packa ner kaffe/te och vatten så bjuder föreningen på mat för dagen. Har du aldrig varit med förut? Varför inte vara med i år, inga förkunskaper behövs.
Anmäl dig till Håkan Pettersson tel 073 094 40 51 eller Kerstin Hessle 070 42 83 126

Bärgning
Lördag 15 augusti 10.00 samling vid bommen, Örnekulla
En vecka efter slåttern har det vi slåttrat förhoppningsvis torkat. Det är dags att samla ihop och köra bort våra hopräfsade högar från ängarna. Vi har många räfsor så du är så välkommen att hugga in. Ibland behöver man vila och då är det skönt att vara många. Egen matsäck! Handskar rekommenderas!

Finns det svamp i Källstorp?
Lördag 1 september 10.00 samling vid gamla vattentornet för samåkning
Källstorp eller Övärlden som det också kallas, är känt för sina fina vandringsleder. Men också för att här finns bra svampmarker. Är det ett bra svampår i år eller inte? Vi får väl se annars tittar vi på vad som bjuds för dagen.
Medtag matsäck och varför inte en svampkorg. Anmälan till Kerstin Hessle tel 070 42 83 126

Vi reserverar oss för ändringar i programmet

Studiefrämjandet i Lidköping vår samarbetspartner!