Program

Vi försöker nu att starta programverksamheten igen, med de programpunkter som är utomhusaktiviteter. Vi tar med egen
fika och åker i egna bilar.

Knoppar och Semla
söndag 28 februari 10.00 Samling Rackeby, Järna 43
Vi gör som våren, återkommer år från år. Detta är en av våra äldsta och mest uppskattade aktiviteter. Kan vi hitta några knoppar så här i vintertid? Ute i Järna hjälps vi åt att se hur det står till med vårtecknen på träd och buskar.
Anmälan till Karin Lind tel 070 890 76 88

Årsmöte
Onsdag 10 mars 18.00 Digitalt årsmöte.
Alla medlemmar hälsas välkomna till vårt årsmöte. Vi ska dela ut årets miljöpris. 2020 var det Naturum Viktoriahuset som fick priset. Vem tror du kommer att få det i år?
Frågor Kent Boström tel 070 239 06 26

Fagning på Oxelbacken
Söndag 21 mars 9.00 Samling vid bommen, Örnekulla
Vi hoppas att du njöt av våra vackra slåtterängar i fjol. Nu är det dags att förbereda inför årets blomning. Fagning, feja, betyder att ”göra fint” och det är precis vad vi ska göra. Vi räfsar undan fjolårsgräs och röjer undan löv, kvistar och annat som samlats på ängarna. Det är kul att arbeta tillsammans och ju fler vi är desto mindre behöver vi slita hårt. Medtag egen fika.
Anmälan Håkan Pettersson tel 073 094 40 51

Vårfåglar vid Hornborgasjön
Söndag 25 april 9.00 Samling vid Vattentornet
Hångersudde bjuder på en kortare vandring, ca 3,5 km, i ett vackert kulturlandskap där de gamla ekarna ger en stämningsfullt inramning. Vårfåglarna börjar återkomma och vid fågeltornet får vi en fin blick ut över Hornborgasjön. Hångers ödekyrkogård ligger bara ett stenkast bort. Tranorna har börjat lämna sjön men säkert finns det en del kvar vid Trandansen. Medtag fika.
Frågor Carina Palm 0706 93 84 75

Blomstervandring i våra hägn
Söndag 6 juni 9.00 Samling Österplana
Lidköpings naturskyddsförening sköter varje år fyra ängar på Kinnekulle. Slåtterängar är mycket artrika och har ett stort biologiskt värde. De är också levande kulturhistoria och en viktig del av kulturarvet. Tack vare detta arbete kan vi idag njuta av en rik blomning. Håkan Pettersson guidar oss vant bland ängsblommor och orkideér. Anmäl dig till Kerstin Hessle 070 42 83 126

Liekurs
onsdag 11 augusti 17.00 Stadsnära lantgård
Vi upprepar fjolårets succé!
Att slå gräs är ett hantverk. Ta chansen att lära dig hantera lien innan det är dags för slåtter. Tillsammans med Mats Rosengren, Lie-Mats, har du nu chansen att lära dig mer om detta gamla hantverk. Med rakbladsvass lie och lagom långt skaft blir det ett rent nöje. Begränsat antal platser, först tillkvarn gäller. Kostnad 100:-
Anmälan till Martin Bolms tel 070-538 62 37

Slåtter
Lördag 14 augusti 8.00 Samling vid Torpet, Örnekulla
Ingen äng utan slåtter! Det är slåttern som får blommorna at trivas. Välkommen till årets slåtter på Örnekulla/Nyängen. Med liar och räfsor ger vi oss ut och slår ängarna. Ett roligt och svettigt arbete som blir ännu roligare när vi gör det tillsammans. Handskar rekommenderas! Packa ner kaffe/te och vatten så bjuder föreningen på mat för dagen. Har du aldrig varit med förut? Varför inte vara med i år, inga förkunskaper behövs.
Anmäl dig till Håkan Pettersson tel 073 094 40 51 eller Kerstin Hessle 070 42 83 126

Bärgning
Lördag 21 augusti 9.00 samling vid bommen, Örnekulla
En vecka efter slåttern har det vi slåttrat förhoppningsvis torkat. Det är dags att samla ihop och köra bort våra hopräfsade högar från ängarna. Vi har många räfsor så du är så välkommen att hugga in. Ibland behöver man vila och då är det skönt att vara många. Egen matsäck! Handskar rekommenderas!

Svamputflykt
Lördag 5 september 9.00 Samling vid vattentornet
På Hunneberg, Erdalen brukar det finnas gott om svamp. Är det ett svampår i år eller inte? Om inte njuter vi av det naturen bjuder denna tidiga höstdag Medtag matsäck och varför inte en svampkorg. Anmälan till Kerstin Hessle tel 070 42 83 126

Vi reserverar oss för ändringar i programmet

Studiefrämjandet i Lidköping vår samarbetspartner!